"The truth is that in Bamidbar Rabbah 13 we find that
the work of the mishkan was completed on the 25th of Kislev and they
did not dedicate it until Rosh Chodesh Nisan, when the patriarchs were born,
and G-d repaid [the month of Kislev] in the days of Matityahu.
"Therefore, they
prepared a dedication like that of the Mishkan, which was a period of seven days
of miluim, and the eighth day was the completion of the start of the
service in the mishkan via Aharon and his sons, as outlined in the Torah. And so regarding King Solomon, when he dedicated the Temple, Divrei haYamim II 7:8-9
says, 'And Solomon made the celebration, seven days… and on the eighth day an
assembly.'
"Therefore, to remember this, they also called this celebration 'Chanukah'
[dedication], as in 'chanukat hamizbeach' [dedication of the altar] and
'chanukat habayit' [dedication of the house]."
והאמת כן הוא דבמדרש [במדבר פרשה י"ג]
איתא שמלאכת המשכן נגמרה בכ"ה בכסלו ולא חנכוהו עד ר"ח ניסן שבו נולדו
אבות והקב"ה שילם לו בימי מתתיהו [מדרש זה הובא במהרש"א שם]
ולכן עשו
כמו חנוכת המשכן שהיו שבעת ימי המילואים וביום השמיני היה גמר התחלת העבודה במשכן
ע"י אהרן ובניו כמבואר בתורה וכן שלמה המלך בחנכו את ביהמ"ק כתיב בדברי
הימים [ב' ז, ח - ט] ויעש שלמה את החג שבעת ימים וביום השמיני עצרת ע"ש
ולכן
לזכרון קראו יום טוב זה ג"כ חנוכה מלשון חנוכת המזבח וחנוכת הבית
(Rabbi
Yechiel Michel Epstein, Aruch haShulchan Orach Chaim 670:5)
חג אורים שמח,
Mordechai
No comments:
Post a Comment