Hi,
"Those to whom Moshe is sent
are witnesses to the truth of his prophecy, and he need not perform any other
sign for them; they and he are witnesses, like two witnesses who see an event
together. Each of them is a witness that the other's statement is true, and
neither needs to prove it to the other. So, too, for Moshe Rabbeinu, all Israel
were witnesses for him after the Gathering at Mount Sinai, and he did not need
to provide a sign for them…
"We would not believe any
prophet who would arise after Moshe Rabbeinu due to a sign alone, such that we
would say, 'If he performs a sign when we will listen to all he will
say.' Rather, we
would believe because of the command Moshe issued in the Torah (Devarim 13 and
18), 'If he provides a sign, listen to him.' Just as Moshe instructed
us to settle matters with two witnesses even if we don't know whether they are
lying or telling the truth, so we are commanded to listen to such a prophet,
even if we don't know whether the sign is genuine or comes via other means."
נמצאו אלו ששולח
[משה] להן הם העדים על נבואתו שהיא אמת ואינו צריך לעשות להן אות אחר, שהם והוא
עדים בדבר כשני עדים שראו דבר אחד ביחד שכל אחד מהן עד לחבירו שהוא אומר אמת, ואין
אחד מהן צריך להביא ראיה לחבירו. כך משה רבינו כל ישראל עדים לו אחר מעמד הר סיני
ואינו צריך לעשות להם אות...
כל נביא שיעמוד
אחר משה רבינו אין אנו מאמינים בו מפני האות לבדו כדי שנאמר "אם יעשה אות
נשמע לו לכל מה שיאמר." אלא מפני המצוה שצוה משה בתורה ואמר "אם נתן אות
אליו תשמעון", כמו שצונו לחתוך הדבר על פי שנים עדים ואף על פי שאין אנו
יודעין אם העידו אמת אם שקר, כך מצוה לשמוע מזה הנביא אף על פי שאין אנו יודעים אם
האות אמת או בכישוף ולט.
(Rambam, Mishneh Torah, Laws of the Foundations of Torah 8:2)
Have a great day,
Mordechai
No comments:
Post a Comment