Monday, February 3, 2014

Reasons for mitzvot

Hi,

"It would be appropriate to examine the sacred Torah's laws and know their end, to the extent of one's ability. If one should not find a reason or benefit, it should not be light in his eyes, and he should not be hasty to ascend upon Gd, lest Gd strike him. His thoughts on it should not be like his thoughts on mundane matters.

"Come, see how strict the Torah was regarding trespass on sacred property! Sticks, stones, dust and ash become holy when the Name of the Master of the Universe is bestowed upon them, and one who treats them in a mundane manner commits trespass against Gd! Even accidental trespass requires atonement! How much more so regarding the command Gd engraved for us; one may not kick at it because he does not understand it, and one may not heap up against Gd words that are not so, and one may not think of it as he thinks of mundane things.


"Vayikra 19:37 states, "You shall guard all of My statutes and laws, and practice them." The sages said this means to command guarding and practicing for both statutes and laws. Practice is known; this is practice of the statutes. Guarding is to be careful with the statutes and not imagine that they are lower than the laws. "Laws" are mitzvot with known reasons and known, this-worldly benefits for their practice, like the prohibitions against theft and bloodshed, and the command to honour one's parents. "Statutes" are mitzvot without known reasons. The sages have said, "I have engraved statutes for you, and you are not permitted to doubt them." A person's spirit troubles him regarding them, and the world's nations challenge them, like the prohibitions against pork and milk and meat, and the eglah arufah and the red heifer and the scapegoat…"

ראוי לאדם להתבונן במשפטי התורה הקדושה ולידע סוף ענינם כפי כחו, ודבר שלא ימצא לו טעם ולא ידע לו עילה אל יהי קל בעיניו ולא יהרוס לעלות אל ד' פן יפרוץ בו, ולא תהא מחשבתו בו כמחשבתו בשאר דברי החול.
בוא וראה כמה החמירה תורה במעילה, ומה אם עצים ואבנים ועפר ואפר כיון שנקרא שם אדון העולם עליהם בדברים בלבד נתקדשו וכל הנוהג בהן מנהג חול מעל בד' ואפילו היה שוגג צריך כפרה, קל וחומר למצוה שחקק לנו הקב"ה שלא יבעט האדם בהן מפני שלא ידע טעמן, ולא יחפה דברים אשר לא כן על ד' ולא יחשוב בהן מחשבתו כדברי החול
הרי נאמר בתורה "ושמרתם את כל חקותי ואת כל משפטי ועשיתם אותם," אמרו חכמים ליתן שמירה ועשייה לחוקים כמשפטים, והעשייה ידועה והיא שיעשה החוקים, והשמירה שיזהר בהן ולא ידמה שהן פחותין מן המשפטים, והמשפטים הן המצות שטעמן גלוי וטובת עשייתן בעולם הזה ידועה כגון איסור גזל ושפיכות דמים וכיבוד אב ואם, והחוקים הן המצות שאין טעמן ידוע, אמרו חכמים חוקים חקתי לך ואין לך רשות להרהר בהן, ויצרו של אדם נוקפו בהן ואומות העולם משיבין עליהן כגון איסור בשר חזיר ובשר בחלב ועגלה ערופה ופרה אדומה ושעיר המשתלח... 

(Rambam, Mishneh Torah, Hilchot Meilah 8:8)

Have a great day,
Mordechai

No comments:

Post a Comment