Monday, July 1, 2013

Rebbe's asceticism


Hi,

"When Rebbe [Rabbi Yehudah haNasi] died, he spread his ten fingers heavenward and said, 'Master of the Universe! You know that I worked in Torah with my ten fingers, and I did not benefit even [the measure of] the little finger!...'"

(Talmud,  Ketuvot 104a)

Have a great day,
Mordechai

2 comments:

  1. But he also made sure to have all the latest and exotic produce at his table.

    So was Rabbi Yehudah haNasi an ascetic? Or did he use every potential source of personal enjoyment as a means to serve G-d?

    As Rav Shimon Shkop wrote:
    לכן נראה לפי עניות דעתי, שבמצוה זו כלול כל יסוד ושורש מגמת תכלית חיינו, שיהיו כל עבודתנו ועמלנו תמיד מוקדשים לטובת הכלל, שלא נשתמש בשום מעשה ותנועה, הנאה ותענוג שלא יהיה בזה איזה ענין לטובת זולתנו, וכמובן בכל הקדשות שהוא התיחדות למטרה נכבדה, והנה כשהאדם מישר הליכותיו ושואף שתמיד יהיו דרכי חייו מוקדשים להכלל, אז כל מה שעושה גם לעצמו להבראת גופו ונפשו הוא מתיחס גם כן אל מצות קדושה, שעל ידי זה יטיב גם לרבים, שבטובתו לעצמו הוא מטיב עם הרבים הצריכים לו, אבל אם הוא נהנה הנאה מן סוג המותריות, שאינן דרושות להבראת גופו ונפשו, הנאה זו היא נגד הקדושה, שבזה הוא מטיב לעצמו לרגע לפי דמיונו, ולזולתו אין שום תועלת.


    ועל פי דרך זה ענין מצוה של פרישות הוא תמצית מיסוד מצות קדושה, הנכרת בפועל בדרכי ההנהגה של האדם, אבל ברעיון ושאיפת הרוח מתרחבת מצוד, זו גם על כל מפעליו ומעשיו של האדם גם בינו לבין המקום, וביחס זה מתדמה ענין קדושה זו לקדושת הבורא ית׳ באיזה דמיון קצת, שכמו שבמעשה של הקב״ה בהבריאה כולה, וכן בכל רגע ורגע שהוא מקיים את העולם, כל מעשיו הם מוקדשים לטובת זולתו, כן רצונו ית׳ שיהיו מעשינו תמיד מוקדשים לטובת הכלל ולא להנאת עצמו.

    ReplyDelete