Wednesday, October 30, 2013

Honouring Parents or Living in Israel

Hi,

"Indeed, honouring one's parents is a great mitzvah, to the point that the Torah equates it with the mitzvah of honouring G-d. (Bava Metzia 32a, Yerushalmi Peah 1:1) However, the mitzvah of settling Israel overrides the mitzvah of honouring parents. The midrash (Sifri Reeh) is known, "Once R' Yehudah ben Beteirah, R' Matya ben Charash and R' Chanina, nephew of R' Yehoshua were leaving Israel. They reached a market and remembered Israel, and raised their eyes to heaven, and their tears ran down and they tore their clothing, and they recited, 'And you shall conquer it and you shall dwell there, and you shall guard all of the laws to practice them,' teaching that settling Israel is equal to all of the mitzvot."

"According to Ramban (Sefer haMitzvot and Bamidbar 33:53), the mitzvah of settling Israel is a biblical commandment, applicable today; Rashbatz and Rashbash agreed. Even per Rambam that the mitzvah is rabbinic [per the understanding of Kenesset haGedolah], it is still a mitzvah great enough to override rabbinic prohibitions, as seen in Gittin 8b…

"The sages have already said, "If one's father would tell him to violate Shabbat or not to return a lost object, could he listen? The Torah says, 'You shall revere your mother and father, and guard My Shabbatot; I am G-d.' All of you are obligated to honour Me." Here, too, if his father would tell him to erase the mitzvah of living in Israel, he could not listen, for he and his father are obligated in the mitzvah of settling Israel.

"Indeed, Rashbatz did write (3:288) that one may leave Israel to learn Torah or to honour parents; he said there is a biblical mitzvah of living in Israel, but he said the mitzvah of honouring parents overrides it. However, even for Torah study one may leave Israel only in order to return to Israel! (Mishneh Torah, Hilchot Melachim 5:9; Tosafot Avodah Zarah 13a) Perhaps Rashbatz only permitted leaving Israel to honour one's parents in order to return to Israel. This is also seen in Kiddushin 31b…

"In sum: There is nothing comparable to the mitzvah of living in Israel... and especially when one intends to live there for the sake of the mitzvah, and to fulfill all of the land-related mitzvot. Therefore, one should not listen to a parent who tells him not to ascend to the land. Certainly, then, one who already merits to live in the land, and whose parent then instructs him to leave, may not listen to him, for the mitzvah of living in Israel overrides the mitzvah of honouring parents, especially since his parents are also instructed to ascend and live in the land."

אמנם כיבוד אב ואם מצוה גדולה היא, עד ששקל הכתוב מצוה זו למצות כיבודו של הקב"ה, וכמו שאמרו חז"ל במסכת בבא מציעא (דף ל"ב ע"א), וכן בירושלמי פאה (פרק א' הלכה א'). אולם מצות ישיבת ארץ ישראל דוחה מצות כיבוד אב ואם, כי נודע מה שאמרו חז"ל בספרי פרשת ראה: מעשה ברבי יהודה בן בתירא ורבי מתיא בן חרש ורבי חנינא בן אחי ורבי יהושע, שהיו יוצאין לחוץ לארץ, והגיעו לפלטיא, ונזכרו מארץ ישראל, זקפו עיניהם וזלגו דמעותיהם וקרעו בגדיהם, וקראו המקרא הזה: וירשתם אותה וישבתם בה, ושמרתם לעשות את כל החוקים והמשפטים, לומר לך ששקולה ישיבת ארץ ישראל כנגד כל המצות. ע"כ.

ולדעת הרמב"ן בספר המצות, וכן בפירושו על התורה (במדבר פרק ל"ג פסוק נ"ג), מצות ישיבה בארץ ישראל היא מצות עשה מן התורה, ונוהגת גם בזמן הזה. וכן הסכים הרשב"ץ בספר זוהר הרקיע (סימן רכ"ו). וכן כתב בשו"ת הרשב"ש (סימן א' והלאה). ואף לדעת הרמב"ם שסובר שהיא מצוה מדברי סופרים, וכמו שכתב בכנסת הגדולה יורה דעה (סימן רל"ט אות ל"ג) בדעת הרמב"ם, מכל מקום היא מצוה גדולה שדוחה שבות של דבריהם, וכמבואר בגיטין (ח' ע"ב)...

והנה כבר אמרו חז"ל (ביבמות ו' ע"א). הרי שאמר לו אביו לחלל שבת או שלא להשיב אבידה לבעליה, יכול ישמע לו, תלמוד לומר איש אמו ואביו תיראו ואת שבתותי תשמורו אני ד', כולכם חייבים בכבודי, ואף כאן אם יאמר לו אביו לבטל מצות ישיבה בארץ ישראל, לא ישמע לו, שהוא ואביו חייבים במצות יישוב ארץ ישראל...

ואמנם בשו"ת הרשב"ץ חלק ג' (סימן רפ"ח) כתב, שאסור לצאת מארץ ישראל לחוץ לארץ אלא למצות תלמוד תורה ולמצות כיבוד אב ואם. ומבואר שאף לדעתו שיש מצוה מן התורה בישיבת ארץ ישראל, מכל מקום מצות כיבוד אב ואם דוחה מצוה זו. אולם הרי גם למצות תלמוד תורה לא הותר לצאת לחוץ לארץ אלא על מנת לחזור לארץ ישראל, וכמו שמבואר ברמב"ם (בפרק ה' מהלכות מלכים הלכה ט'), וכן כתבו התוספות בעבודה זרה (י"ג ע"א). ולכן יש לומר שגם הרשב"ץ לא התיר לצאת מארץ ישראל לחוץ לארץ למצות כיבוד אב ואם אלא כשיוצא על מנת לחזור. וכן מצינו בגמרא (קידושין ל"א ע"ב)...

בסיכום: מצות ישיבה בארץ ישראל אין ערוך אליה... ובמיוחד כשהכוונה להתיישב בארץ ישראל לשם מצוה, ולקיים בה כל המצות התלויות בארץ. ולכן אם צוהו אביו שלא לעלות לארץ אל ישמע לו. ומכל שכן שהזוכה להתיישב בארץ, וציוהו אביו לרדת מהארץ לחוץ לארץ, שבודאי אסור לשמוע לו, כי מצות ישיבת ארץ ישראל דוחה למצות כיבוד אב ואם, ובפרט שגם הוריו מצווים לעלות ולהתיישב בארץ.



(Rav Ovadia Yosef, Yechaveh Daat 4:49)

Have a great day,
Mordechai

No comments:

Post a Comment